Joyce de Gruiter
Joyce de Gruiter en de iconografie van de schoen
De Shoe Sculptures van Joyce de Gruiter hebben inmiddels een indrukwekkend internationaal parcours afgelegd. Haar werken zijn tentoongesteld in Nederland, België, Engeland, Zwitserland, Oostenrijk, Dubai, Hongarije en de Verenigde Staten, en permanent opgenomen in het Virtual Shoe Museum. Binnenkort zullen ze ook in Azië te zien zijn - een bewijs van hun universele aantrekkingskracht.
In het najaar van 1994 presenteerde De Gruiter een dubbelexpositie samen met Vivienne Westwood, Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin. De extravagante ontwerpen van Westwood veroorzaakten destijds veel opschudding en vormden een katalysator voor De Gruiter’s eigen spraakmakende collectie. In haar sculpturen verheft zij het meest provocatieve onderdeel van de vrouwenmode - de schoen - tot een iconisch kunstobject.

De Gruiter transformeert de historische chopines van de 16de eeuw, ooit gedragen door aristocratische dames en courtisanes als statussymbool, tot hedendaagse statements: glamoureuze fetisjobjecten, architectonische creaties en zelfs dodelijke wapens. In elk geval zijn ze meer dan mode; ze zijn artistieke expressie en maatschappelijk commentaar.
Ook hedendaagse iconen inspireren haar. De beruchte Armadillo boots van Alexander McQueen, gedragen door Lady Gaga in de videoclip Bad Romance, en de extreme schoenen van Givenchy die Rihanna droeg in een bondage-styling voor AnOther Magazine, tonen hoe de schoen blijft balanceren tussen verleiding, gevaar en kunst.
Vivienne Westwood’s herintroductie van de plateauschoen in de jaren zeventig bevestigt die spanning. Haar extreem hoge pumps, berucht door Naomi Campbell’s val op de Parijse catwalk in 1993, illustreren hoe mode de grenzen van draagbaarheid en spektakel tart.
Joyce de Gruiter’s werk plaatst de schoen in een bredere culturele dialoog:
Architectuur en status – schoenen als bouwwerken die letterlijk verheffen.
Fetisj en macht – objecten die verleiding en dominantie belichamen.
Kunst en mode – een grensgebied waarin functionaliteit verdwijnt en betekenis ontstaat.
Haar Shoe Sculptures zijn niet slechts accessoires, maar sculpturen die de rol van de schoen in de geschiedenis en hedendaagse cultuur opnieuw definiëren.
Collectie Shoe sculptures & Wearables
Van jongst af aan is Joyce de Gruiter gefascineerd door 'high heels'. Als kind al was ze verzot op de Chanel schoentjes van haar moeder. Als teenagers werd ze betoverd door de enorme hakken waarop Tina Turner over het podium paradeerde en door de muiltjes die Janis Joplin het publiek in schopte.
-
Walk on a field of Flowers, 2016 wearable Joyce de Gruiter
Normale prijs €2.250,00 EURNormale prijsEenheidsprijs / perAanbiedingsprijs €2.250,00 EUR -
Special Purpose, Joyce de Gruiter, wearable
Normale prijs €2.250,00 EURNormale prijsEenheidsprijs / perAanbiedingsprijs €2.250,00 EUR -
CakeShoe - zoet, zondig en subliem
Normale prijs €1.750,00 EURNormale prijsEenheidsprijs / perAanbiedingsprijs €1.750,00 EUR -
The crazy shoemaker, Joyce de Gruiter
Normale prijs €25.000,00 EURNormale prijsEenheidsprijs / perAanbiedingsprijs €25.000,00 EUR -
Total Touch Total Touch, unique work/wearable, 2017. Patent leather, pearl, marabou, mixed media. Size: h. 25 x d. 28 x w. 16 cm (each)
Normale prijs €2.200,00 EURNormale prijsEenheidsprijs / perAanbiedingsprijs €2.200,00 EUR


